torstai 5. tammikuuta 2012

Uusivuosi Puolassa, päivä 7

Rentoutumista, pizzaa ja Bierhallen-ravintola

Vuoden 2012 ensimmäinen päivä alkoi rennosti, sillä nukuimme pitkään (melkein kymmeneen) emmekä pitäneet kiirettä mihinkään. Kuntosali ja saunatilat olivat kiinni, joten emme edes ajatelleet urheilemista. Olin jo aikaisemmin varmistanut hotellimme vastaanotosta, että kuninkaanlinna on auki myös sunnuntaina. Lisäksi linnaan on sunnuntaisin ilmainen sisäänpääsy. Kun olimme vihdoin saaneet ravisteltua itsemme liikkeelle, menimme suoraan lounaalle. Valitsimme ravintolaksi Nowy Swiat -kadulla sijaitsevan pitseria Eatalianon. Sisustus oli miellyttävä, musiikki rentoa ja näppärät kokit tekivät pitsoja keittiössä, joka oli kaikkien nähtävillä.
Nowy Swiat ja Jerozolimskie -katujen risteys on yksi Varsovan vilkkaimmista. Liikenneympyrän keskelle on pystytetty muovipalmu, jolla on jopa oma yhdistys vaatimassa sen säilyttämistä.

Pitseria Eataliano
Palvelun saamisessa kesti kuitenkin kohtuullisen kauan ja pitsatkin olivat pieni pettymys. Minna tilasi pitsan, jossa oli täytteinä rucolaa, parmesaania, mozzarellaa, pekonia ja kananmunaa. Minun pitsaani tuli kesäkurpitsaa, paprikaa, pestoa, mozzarellaa ja aurinkokuivattua tomaattia. Pitsani maistui ihan hyvältä, mutta molempien pitsojen pohja oli taikinamaista ja reunat paksuja. Minnan pitsa oli mielestäni mauton ja alkupalaksi tilaamani valkosipulivoilla ja kolmella eri juustolla maustettu leipä oli palanut reunoilta.

Kävelimme kuninkaanlinnan luo ja huomasimme, että se on kiinni. Päätimme siirtää vierailun seuraavaan päivään ja kuljeskella vain hetken ympäriinsä. Kävimme hakemassa Corona-oluita paikallisesta kioskista ja lähdimme hotellille kylpemään. Kiireestä ei ollu tietoakaan! Puhtaina, raikkaina ja ryppyisinä kylvyn jälkeen suuntasimme jälleen kohti vanhaa kaupunkia, tällä kertaa Bierhallen-ravintolaan. Jouduimme hetken odottamaan pöytää, sillä ravintola oli aivan täynnä. Bierhallen on hieman talonpoikaistyyppinen ravintola tarjoten talon omia oluita ja konstailematonta kala- ja liharuokaa. Tilasimme lajitelman lihaisia alkupaloja, olutta ja pääruuaksi minulle kanaa vihannespedillä ja Minnalle erilaisia makkaroita hapankaalin ja ruisleivän kera. Annokset olivat maukkaita ja täyttäviä.

Minna ja Heikki kuninkaallisissa "aseta naaman tähän"-tauluissa :)

Vanha kaupunki on viikonloppuisin huomattavan ruuhkainen
Jälleen kuva tyytyväisestä matkaajasta!

Ravintolassa sai oman panimon olutta, joka oli todella maukasta.

Otin ruuaksi kanaa vihannespedillä.

Minna otti makkaralajitelman hapankaalilla ja ruisleivällä. Menivätköhän annokset väärin päin?? :)
Lopuksi ostimme vielä kioskista pari olutta mukaan hotellille. Nautiskelimme niistä ja kävimme nukkumaan harmitellen sitä, että loma lähenee jo loppuaan. Kiitos, kuin luit!