keskiviikko 28. joulukuuta 2011

Uusivuosi Puolassa, päivä 2

Tervehdys lukijat,

Ensimmäisen päivän iltana menimme nukkumaan melko ajoissa univelkojen painaessa päälle. Nukuimme yön hyvin ja lähdimme keskustaan etsimään sopivaa aamiaispaikkaa vähän yli kymmenen aikoihin. Kävelimme pitkin Nowy Swiat -katua ja lopulta päätimme jäädä Cava-nimiseen kahvilaan, joka on nuorison suosiossa oleva trendikäs kahvila. Tilasin puolalaisen aamiaisen ja tuoreista omenoista puristetun mehun, joka oli taivaallisen hyvää! Minna otti kahvin ja paahdetun leivän. Viihdyimme kahvilassa toista tuntia;  ihanaa loman kiireettömyyttä!
Mahtava tuorepuristettu omenamehu!
Aamiaisen jälkeen suuntasimme takaisin hotellille ja kuntosalille. Kuntosali oli suhteellisen hyvätasoinen ja laitteita löytyi runsaasti varsinkin yläkropan treenaamiseen. Salin jälkeen kävimme saunassa. Saunan käyttöoheissa sanottiin, että saunomiseen pitää käyttää aikaa vähintään 2-3 (!) tuntia, mutta tyydyin tällä kertaa 10 minuuttiin.
Hotellilla oli mielestäni melko hyvä kuntosali

Hotellin sauna
Puhtaina ja raikkaina lähdimme tutustumaan Varsovan vanhaan kaupunkiin. Kävelimme aikamme tutustuen mahtavan näköisiin ja kokoisiin rakennuksiin, kulttuuriin ja todella runsaisiin jouluvaloihin. Kävimme sisällä muutamissa kirkoissa, jotka olivat todella suuria ja vaikuttavia. Yllätyimme muutenkin kirkkojen todella suuresta lukumäärästä Varsovassa.
Vanhan kaupungin kaduilla oli todella paljon jouluvaloja
Valosuihkulähde
Kun olimme aikamme tutkineet paikkoja, päätimme suunnata ruokailemaan päivällistä/illallista. Päädyimme lopulta talonpoikaisruokaa tarjoavaan ravintolaan. Tilasimme alkupalaksi sienikeitot ja juomaksi luonnollisesti olutta. Keitto oli suussa sulavaa ja sitä oli runsaasti! Sen kanssa tarjoiltiin kolmea erilaista leipää sekä suolakurkkua ja hapankaalia erillisellä lautasella. Pääruuaksi otin lihaa sienikastikkeella ja Minna otti kanaa juustolla. Annokset olivat valtavia ja olin aivan poikki syötyäni sen. Ei ollut puhettakaan, että olisi jaksanut tilata jälkiruokaa. Kokonaisuudessaan ateriat maksoivat 100 zlotya, mikä vastaa noin 25 euroa, ei paha!
Ravintolan edessä oli vanha auto, jonka lavalla oli Pilsner Uruguell -oluttynnyreitä
Kerrassaan herkullinen pippurinen metsäsienikeitto
Valtavat annokset talonpoikaisruokaa Kompania Piwna -ravintolassa. Ehdottomasti käymisen arvoinen ravintola!
Paluumatkalla kävimme vielä läpi vanhan kaupungin nähtävyyksiä ja kävimme kaupassa. Hotellilla nautimme vielä yhdet paikalliset Tyskie-oluet ja mietimme valmiiksi seuraavanpäivän ohjelmaa. Tarkoituksena olisi mennä valoiseksi ajaksi tutustumaan vanhan kaupungin toriin ja uuteen kaupunkiin ja lähteä illemmalla  shoppailemaan. Loistava  päivä kaiken kaikkiaan!
22 metriä korkea Sigismundin pylväs keskellä Linnanaukiota on pystytetty vuonna 1644 kunnioittamaan kuningas Sigismun III Vaasaa
Taloja vanhan kaupungin torin ympäriltä. Keltainen talo on "Neekeritalo", joka yhdessä viereisen talon kanssa on ainoa talo, joka ei palanut vuoden 1944 taisteluissa. Turkoosi talo on Baryczkan talo, jonka ulkoasu on vuodelta 1633.
Presidentin palatsi, joka on iltaisin valaistu muuttuvin värein: valkoista, vihreää, punaista ja violettia.

Kävimme nauttimassa oluet livemusiikin säestyksellä matkalla vanhasta kaupungista takaisin hotellille.
Kaupasta tarttui mukaan paikallista olutta hotellille

Kiitos kun jaksoit lukea!