tiistai 10. heinäkuuta 2012

Makedonia, Ohrid: Päivä 2

Tervehdys täältä lämpimästä!

Toinen päivämme Makedoniassa alkoi paremmin kuin hyvin. Heräsimme nimittäin pirteinä jopa yli 10 tunnin yöunien jälkeen. Onneksi painoimme maaten ajoissa edellisenä iltana, joten saimme vähän kuitattua syntyneitä univelkoja. Hotellin aamiainen oli ihan hyvä ja maisemat ravintolan parvekkeelta edelleen mahtavat! Useissa Auinkomatkojen Ohridin hotelleista on mahdollista suht edullisesti lisätä puolihoito majoitukseensa. Me emme tätä vaihtoehtoa kuitenkaan valinneet, mikä oli kyllä loistava päätös, sillä buffetin ruoka näytti kuivalta ja on kuulemma joka päivä samanlaista.

Olimme niin pirteitä, että päätimme käyttää aamupäivän vaellellen hotellimme vieressä sijaitsevan vuoren rinteillä. Olimme todella innoissamme! Levittelimme aurinkorasvat (jälleen yli 30 astetta lämmintä) ja lähdimme etsimään paikkaa, josta merkityt vaellusreitit alkavat. Meillä oli pieni kartta, mutta se oli sen verran epäselvä, että lähdimme jopa kipuamaan kerran väärästä kohdasta. Lopulta kävelimme autotien reunaa pitkin niin kauan kunnes löysimme oikean kohdan. Vaeltaminen oli siistiä! Maisemat paranivat jokaisella askeleella ylöspäin eikä vastaan tullut ketään toista ihmistä. Ohridissa on lomasesonki menossa, joten etenkin kaupungissa parveilee paljon eurooppalaisia turisteja.

Lähdimme vaeltamaan pitkin reittiä, joka kartassa on nimellä H-3
Paikoitellen reitit oli todella hyvin opastettu, mutta välillä merkinnät löytyivät ainoastaan puista ja kivistä
Reippaat vaeltajat!
Maisemat reitin varrelta olivat huikeat!

Vaelsimme yli kolme tuntia ja pysähdyimme lopussa syömäät eväitä.  Matkalla takaisin hotellille ostimme kioskista kahden hengen kumiveneen. Haimme hotellilta muutaman kylmän juoman mukaan, lastasimme ne kumiveneeseen ja seilasimme sillä aaltojen mukana vähän matkan päähän uimarannan hulinasta ja vilskeestä. Tunnelma oli todella rentouttava!

Uimisen jälkeen lähdimme keskustaan syömään. Valitsimme ravintola Anticon, sillä olin lukenut netistä, että se on hyvä ravintola. Ruoka oli hyvää, mutta viini oli vielä parempaa. Kokeilimme paikallista Tga za jug –punaviiniä, joka oli paikalliseen hintatasoon nähden arvokas, mutta Suomen hintoihin nähden edullinen viini (10e/pullo). Oma ruoka-annokseni oli melko pieni, mutta Minnan annos taas todella täyttävä. Söimme perus kolmen ruokalajin illallisen ja lopun illan käppäilimme vain Ohridin vanhassa kaupungissa, joka näytti auringonlaskun tuottamassa pehmeässä valossa uskomattoman kauniilta. Pimeä tuli nopeasti ja kävimme ottamassa vielä oluet rantakadun kuppilassa ennen kuin menimme taksilla takaisin hotellille. Loistava päivä!

Tga za jug -paikallinen viini oli erittäin voimakas tuoksuinen ja täyteläisen makuinen
Heikin jälkkäri!

Pimeä tuli todella nopeasti auringon laskun jälkeen

Hollantilaista Amstel-olutta

Kiitokset, kun jaksoit lukea!