maanantai 9. heinäkuuta 2012

Makedonia, Ohrid: Päivä 1

Tervehdys arvon lukijat!

Tällä kertaa matkakohteenamme on Ohrid Makedoniassa. Otimme matkan Aurinkomatkojen kautta ja AM onkin ainoa suomalainen järjestäjä, joka tekee sinne pakettimatkoja. Makedoniaa voidaan pitää matkailun piiloon jääneenä helmenä. Se itsenäistyi vuonna 1991 Jugoslaviasta ja sen kehitys on ollut hidasta, joten hintataso on Suomeen nähden halpa. Ohrid-järven vesi on kirkasta ja maisemat kuvankauniita.

Ohridin vanha kaupunki

Meidän lentomme Ohridin pienelle lentokentälle starttasi jo kello 5.00 aamulla. Nukuimme yöllä ainoastaan tunnin ennen lähtöä kentälle, joten arvasin jo etukäteen, että ensimmäisestä päivästä tulee raskas. Lento kesti reilu kolme tuntia, joten siinä ehti onneksi ottaa muutaman tunnin koiranunta. Pakettimatkojen hyvä puoli tuli ilmi heti perille päästyämme, kun iso linja-auto odotti meitä ja matkaoppaat kertoivat heti alkuun perustiedot lomailusta Ohridissa.

Helsinki-Vantaa jäi jälleen taakse, kun lähdimme kohti Makedoniaa
Ohrid-järvi, joka on Euroopan syvin järvi ja Unescon maailmanperintökohde
Lentokenttä Ohridissa oli tosiaan melko pieni
Finnairin Embraer toi meidät turvallisesti kohteeseen. Käsittääkseni yksi harvoista suorista lentoyhteyksistä Ohridiin.

Granit-hotelli, johon majoitumme on paikallisen luokituksen mukaan neljän tähden hotelli, mutta Suomen tasoon nähden se on mielestäni perus kolme tähteä. Hotelli sijaitsee järven rannalla; sillä on oma uima-allas sekä ranta. Keskustaan on hieman pidempi matka, noin 6 kilometriä, mutta taksi maksaa ainoastaan 4-5 euroa. Olimme hotellilla jo kahdeksan aikaan aamulla, joten jouduimme odottelemaan hetken, ennen kuin siivooja sai huoneemme valmiiksi. Vaihdoimme kamat ja lähdimme taksilla keskustaan katselemaan paikkoja. Ensimmäisen päivän tarkoituksena oli ainoastaan kartoittaa tekemismahdollisuuksia ja tutustua hieman ruokakulttuuriin ja arkkitehtuuriin. Ohridin vanha kaupunki on todella kaunis. Talot ovat vanhoja ja kirkkoja on älyttömän paljon. Lisäksi kaupungista löytyy linnaa ja antiikin aikaista teatteria. Söimme lounaan ja pyörimme aikamme tutustuen hieman paikkoihin, minkä jälkeen päätimme ottaa venekyydin takaisin hotellillemme. Venekyyti maksoi 1000 denaaria eli vajaa 20 euroa. Neljä kertaa kalliimpi kuin taksimatka, mutta järvellä käynyt tuuli, joka vilvoitti hieman 35 asteen helteellä ja maisemat olivat takuulla sen arvoisia.

Hotellimme järveltä katsottuna
Hotellilla on sekä uima-allas että uimaranta

Kahvilla (ja oluella) :)

Lämmintä on ainakin riittävästi!

Tämä monumentti on Ohridin kaupungin suojelija. Sen on veistänyt Tome Serafimovski.

Taksilla kaupunkiin ja veneellä takaisin!

Iltapäivällä kävimme uimassa, suunnittelimme viikkoa hieman ja nautimme auringonlaskusta. Söimme illallista hotellimme ravintolassa. Ihan hyvä ruoka, mutta annokset ovat niin isoja, että teki todella tiukkaa saada kaikki syödyksi. Makedoniassa on paljon vuoria ja mäkiä ja näin on myös Ohridissa. Maanantaina olisi tarkoitus lähteä tutkimaan vaellusreittejä, joista yksi starttaakin ihan hotellimme vierestä.
Kiitos, kun jaksoit lukea!

PS. Makedonia ei kuulu Euroopan unioniin, joten soittaminen on todella kallista. Puhelu Suomeen maksaa 2,6 euroa minuutilta ja vastaanottaminenkin 1,5 euroa. Tekstiviestit maksavat vain 30 senttiä kappale, mutta ne eivät läheskään aina tule perille asti. Hotellissamme on ilmainen WiFi, joten sähköpostit ja facebook, ovat erittäin hyvä yhteydenpitoväline!