torstai 12. heinäkuuta 2012

Ohrid, Makedonia: Päivä 3

Tsau! Kolmas päivä valkeni jälleen pilvettömänä. Minna oli temppuillut yöllä ilmastoinnin kanssa ja näytti aamulla todella väsyneeltä. Aamaisella nautitun kahvin jälkeen hän oli kuitenkin kuin uusi ihminen ja starttasimme piävän kyselemällä matkaoppaaltamme erinäisiä asioita liittyen aktiviteetteihin Ohridin ympäristössä. Haluaisimme vielä käydä retkellä St. Naumin luostarissa, Galicican luonnonpuistossa, veneilemässä ja festivaaleilla, jotka alkavat torstaina. Tämän päivän tarkoituksena oli kuitenkin rentoilla ja tutustua Ohridin vanhan kaupungin nähtävyyksiin.

Ihan ensiksi menimme hotellin rannalle uimaan. Vesi oli edelleen käsittämättömän kirkasta ja ihanan lämmintä. Ohrid-järvi on tosiaan yksi Euroopan syvimmistä järvistä. Matkaoppaamme kertoi, että sen syvin kohta on 228 metriä ja keskisyvyys jopa 150 metriä. Se on paljon, kun miettii, että esimerkiksi Saimaan keskisyvyys on seitsemän metriä. Kun olimme polskineet kylliksi, lähdimme kävellen kohti keskustaa. Hotellimmehan sijaitsee kuuden kilometrin päässä keskustasta, joten fiksuin kulkuneuvo keskustaa on ehdottomasti taksi. Me halusimme kuitenkin nähdä myös, mitä kaikkea matkan varrella on, joten lähdimme taittamaan matkaa apostolin kyydillä yli 30 asteen helteessä.

Tauolla kävelyreissulla kaupunkiin, joka näkyy kuvassa taustalla

Kävely sujui yllättävän kivuttomasti. Lounaan jälkeen kävimme St. Sofjian kirkossa, joka on Ohridin vanhin kirkko. Se on rakennettu jo 1100-luvulla, ja samalta aikakaudelta ovat peräisin myös vanhimmat kirkosta löytyvät freskot eli maalaukset seinissä ja katossa. Myöhemmin turkkilaisten saapumisen jälkeen kirkko muutettiin moskeijaksi ja II maailmansodan jälkeen sen arvo huomattiin ja aloitettiin työt kirkon ja freskojen säilymisen varmistamiseksi. Seuraavaksi suuntasimme antiikkiseen teatteriin, johon oltiin jo pystytetty lava torstaina alkavaa festivaalia varten. Tämän vuoden festivaalien avajaisnäytöksenä 2000 vuotta sitten rakennetussa teatterissa on Romeo ja Julia.
St. Sofjian kirkko kilpparin näkökulmasta
Jo 2000 vuotta sitten rakennettu antiikkinen teatteri

Seuraavaksi jatkoimme St. Klimentin kirkkoon, joka on Ohridin uusin vuonna 2002 valmistunut temppeli. Heti kirkon vieressä on paljon arkeologisia kaivauksia, joissa on jäänteitä jo 500-luvulla rakennetusta kirkosta. Kävimme myös kolmannella kirkolla, St. Jovan Kaneon kirkolla, muttemme menneet sinne sisään. Viimeisenä kulttuurikohteena suuntasimme Samuilin linnaan, jonka 16 metriä korkeat muurit kiertävät vanhaa kapunkia kolmen kilometrin matkalta. Linnasta oli älyttömät näköalat kaupunkiin. Aurinko alkoi jo kuitenkin laskea, joten päätimme mennä takaisin Kaneon kirkolle, jonka uskomaton sijainti korkealla järven rannalla oli paras paikka nauttia auringon viimeisistä säteistä.

St. Jovan Kaneon kirkko

Samuilin linna
Linnasta avautuivat ehkä kaupungin parhaat näköalat!

Matkalla takaisin vanhan kaupungin ytimeen, huomasimme, että Balkanin 51. kansantanssit järjestettiin tänä vuonna Ohridissa ja kävelimme juuri lavan ohitse. Katsoimme toisiamme hetken ja etsimme hyvät paikat yleisön joukosta. Katsoimme muutaman esityksen, joista ei tempoa puuttunut! Vierasmaina tänä iltana olivat Puola ja Serbia. Lopuksi nautimme hyvän illallisen ja hurautimme taksilla hotellille. Huh, huh, miten hieno päivä!