torstai 10. toukokuuta 2012

Espanja, Malaga + Cadiz, päivä 4

Kiitos jälleen teille lukijat, kun jaksatte vierailla blogissani!

Heräsin erityisen pirteänä torkuttamaan kelloa jo kahdeksalta, kun Jukka ei kuorsannut, edellisenä päivänä emme olleet  juoneet mitään ja Jukka on viimeiseksi teokseen ennen nukkumaan sammuttanut valot JA ILMASTOINNIN. Ilmankos tuntui siltä kuin olisi uinut hiessä. Hotellihuone on luovutettava puoleenpäivään mennessä, joten aamu on syytä käyttää hyödyksi mahdollisimman tehokkaasti. Halusimme vielä ehtiä näkemään linnan myös sisältä päin, joten eikun nopeasti vähän murua rinnan alle ja lenkille!

Lähdimme katsastamaan Gibralfaro-linnan lenkkeillen aamulla ennen hotellihuoneen palautusta

Pienoismalli kaupungin rakenteesta: keskellä näkyy katedraali ja taaempana Gibralfaro-linna

Jos on ”kiire”, lenkkeily on uskomattoman hyvä tapa käydä läpi paikalliset nähtävyydet. Tässä tapauksessa se piti erityisen hyvin paikkansa, sillä linnaan pääseminen vaatii melkoisen kävelyn jyrkkää mäkeä ylös. Ostimme yhdistelmälipun, joka käy sekä mäen päällä olevaan Gibralfaro-linnaan että alhaalla olevaan Alcazaba-osaan. Suosittelen ehdottomasti käyntiä sisällä Gibralfarossa jokaiselle, joka käy Malagassa. Linna on itsessään jo mielenkiintoinen tutkimuskohde, mutta maisemat ne vasta ovat henkeäsalpaavat! On erittäin kiva nähdä kaupunkia lintuperspektiivistä linnan tasanteilta. Viihdyimme linnassa niin kauan, ettemme ehtineet edes kaupungin tasalla olevaan Alcazabaan ollenkaan. Päätimme käydä palauttamassa hotellihuoneen ja käydä Alcazabassa vasta sen jälkeen.

Härkätaisteluareena
Malagan kaupunkia: vasemmalla on katedraali selkeästi erotettavissa ja oikeassa alakulmassa vähän vaikeammin nähtävissä Plaza de Merced -aukio, jonka keskellä on korkea monumentti

Jätkien kanssa lenkillä pitkin linnan muureja :)

Palautimme hotellihuoneen tasan kello 12 ja siirryime keskustaan syömään. Lounastimme Plaza de Mercedin reunalla sijaitsevassa Picasso-ravintolassa. Otimme menuut, joihin sai itse valtia alku- ja pääruuat ja lisäksi menuuseen kuului jälkiruoka. Otimme molemmat erittäin makoisat keitot ja oluet. Pääruuaksi söin Spaghetti De Mercediä ja Jukka söi Iberia hampurilaisen. Yhteensä ruoka maksoi molemmilta 30 euroa. Todella hyvä setti! Ehdimme hyvin käydä vielä katsomassa Alcazaban, joka oli ihan mielenkiintoinen kohde. Olin vain hukannut aikasemmat lippumme, joten jouduimme ostamaan uudet.

Lounaaksi alkupalaksi soppaa, jossa oli makkroita, perunoita ja kinkkua/pekonia kruunattuna  isolla tuopilla olutta

Voisin lyhyesti vielä tiivistää Malagan nähtävyydet sellaiselle, joka harkitsee sinne reissaamista. Nähtävyys numero 1 on pääkävelykatu, joka pitää sisällään kauppoja, kahviloita, ja josta on helppo lähteä jatkamaan eteenpäin. Nähtävyys numero 2 on katedraali. Se on ainakin ulkoisesti näyttävä, eikä sinne ole kävelykadulta pitkä matka. Nähtävyys numero 3 on Picasso Malaga -museo. Sisäänkäynti museoon maksaa 6 euroa henkilöltä ja sillä pääsee ihailemaan Pablo Picasson taideteoksia, jotka on aihepiireittäin jaettu 12 eri saliin. Muesossa on myös vaihtuvan taiteilijan näyttely, jonka voi käydä katsomassa lisähinnasta. Tiedoksi: museoon mennessä laukut läpivalaistaan. Nähtävyys numero 4 on Plaza de Merced -aukio, jonka keskellä on Picasson muistoksi pystytetty monumentti. Sen reunamilta löytyvät La Plaza ja Picasso ravintolat. La Plazaa suosittelen ehdottomasti, jos tekee mieli tapaksia ja Picasso toimi ainakin meille hyvin lounasravintolana. Jos Picasso kiinnostaa enemmän, niin Picasson synnyinkoti toimii museona aukion reunalla. Aukion reunalla oleva rakennus, jonka entisöinti on ollut kesken jo vuosia symboloi hyvin Espanjan tämänhetkistä taloustilannetta.

Picasso-ravintola Plaza de Merced -aukiolla

Nähtävyys numero 5 on roomalainen teatteri, josta on sisäänkäynti myös Gibralfaro-linnan alempana sijaitsevaan Alcazaba-osaan. Alcazabassa käyntiä en pidä välttämättömänä, jos olet aikeissa käydä varsinaisessa linnassa. Alcazabassa on huomattavasti enemmän kasvillisuutta ja pieniä suihkulähteitä, mutta muuten arkkitehtuuri on turhaa toistoa. Sisäänkäynnin vierestä lähtee tie ylöspäin, jota pitkin pääsee nähtävyyteen numero 6 eli Gibralfaro-linnaan. Uskoisin, että Gibralfaro on linnan osa, jossa oli tarkoitus suorittaa varsinaiset taistelut ja Alcazaba taas osa, jossa asuttiin. Sinne on ilmeisesti olemassa myös hissi, mutta pieni kävely tekee aina hyvää! Linnasta voi ihailla hukeita maisemia ja nauttia keskiaikaisesta tunnelmasta. Jos Malagassa viettää enemmän aikaa, suosittelen tutustumista myös kaupungin kahteen uimarantaan.

Malagasta lähdimme bussilla kohti Cadizia. Bussimatka kustansi 24€ henkilöltä ja kesti noin neljä tuntia. Matkan aikana maisemat muuttuivat useaan otteeseen: välillä asutus oli keskittynyt kaupunkeihin, kuten Fuengirolaan ja välillä asutusta ei näkynyt mailla halmeilla. Välillä maasto oli pelkkää peltoa ja välillä tiet kiemurtelivat mäkisessä maastossa. Rannalla tuulee melko paljon, minkä huomasi myös tuulivoimaloiden suuresta määrästä. Bussi oli hyvin ilmastoitu, meille tuli jopa hieman kylmä matkan aikana. Perillä tapasimme Jukan kaverin, Miran, joka asuu Cadizissa kerrostalon 11. kerroksessa. Näkymät parvekkeelta ovat huikeat! Teimme ruokaa ja menimme katolle syömään. Muuta emme oikeastaan ehineet tehdäkään, ennen kuin oli jo nukkumaanmenoaika. Menimme Jukan kanssa vierekkäin nukkumaan. Hyvät kaverit voivat tehdä näinkin ilman että se tuntuu kiusalliselta.. ainakaan minusta J.