keskiviikko 9. toukokuuta 2012

Espanja, Malaga, päivä 3

Aurinkoista päivää arvoisat lukijat!

Tällä kertaa olimme ottaneet yöksi ilmastoinnin pois päältä, jottemme vilustuisi. Jukka kuorsasi edelleen, kun heräsin aamulla kuuden tunnin yöunien jälkeen aivan märkänä hiestä ohi kulkevien autojen ja katuporan ääniin. Edellisen illan takia kurkkuni oli vielä hieman saharaa kuivempi, mutta onneksi meillä oli hieman pullovettä jäljellä. Revimme itsemme väkisin ylös sängystä ja menimme syömään aamiaista läheiseen kahvilaan. Seuraavaa kertaa varten täytyy kyllä harjoitella tilaamaan jotain muutakin kuin sandwitchiä, sillä se tarkoittaa näköjään aina paahtoleipää. Kaikki muut asiakkaat söivät sämpylöitä. Olin vielä ihan täynnä edellisestä illasta, joten paahtoleipä riitti loistavasti täyttämään loman aikana turvenneen vatsalaukkuni.
Uno sandwitch por favor, eli yks paahtoleipä kiitti!
Koska sovimme, ettemme juo tänään mitään, voimme hyvin käydä vaikka lenkkeilemässä

Päivä piti sisällään paljon kulttuuria. Tässä hieman urbaanimpaa sellaista.

Aamiaisen jälkeen sovimme, että tänään emme koske alkoholiin. Lähdimme puhdistamaan omaatuntoamme lenkkeilemällä ylös vuorelle. Päivän suunnitelma oli käydä lenkillä, tutustumassa kulttuuriin ja katsomassa Jukalle uusia kauluspaitoja, joita hänellä oli mukana Suomesta jopa yksi kappale. Ylhäällä vuoren päällä on linna, jonne lenkkireittimme johti. Emme kuitenkaan ottaneet rahaa mukaan, joten ihailimme sitä vain ulkoa päin. Lenkin jälkeen lähdimme tutustumaan kulttuuriin, mutta urheileminen pitkästä aikaa aiheutti hirveän näläntunteen, joten painuimmekin suoraan lounaalle. Söimme rehelliset pihvit ja joimme virkistävät oluet. Sen jälkeen vihdoin jatkoimme kohti Malagan kulttuurin antimia.

Lenkki ylös vuorelle paljasti Malagan kaupungin lintuperspektiivistä.

Emme päässeet linnaan sisälle, sillä meillä ei ollut rahaa mukana, mutta paikalliselta näköalatasanteelta oli mahtavat näkymät.

Myös henkinen renotutuminen on osa lomamatkaamme.. Ommmmmm..

Vaikka merenantimet ovat maittavia, päätimme ottaa rehelliset pihvit lounaaksi.

Jälkiruuaksi jäätelöä; Jukalla makuina kinder ja after eight, minulla kinder ja valkosuklaa.. Nam!
Ensimmäisenä reittimme varrella oli Picasson kunniaksi pystytetty muistomerkki Plaza de Merced -aukiolla. Aukion reunalla oli myös Picasson synnyinkoti, joka toimii nykyään museona. Halusimme kuitenkin tutustua ennenmmin Picasson taiteeseen, joten valitsimme toiseksi kohteeksemme Picasso Malaga -museon. Museossa oli esillä Pablo Picasson tunnetuimpia töitä. Museo oli järjestetty tuomaan esille Picasson vaikutusta Malagassa, jossa hän kävi viimeksi ollessaan 19-vuotias. Picasson taiteessa hienoa on hänen kykynsä nähdä asiat tavalla, joka ei ole luonnon lakien mukaan mahdollista.  Esimerkiksi katsottaessa ihmisen kasvoja sivulta päin, luonto salaa aina toisen puolen kasvoista ja toisen silmän. Picasso onnistuu kuitenkin taiteessa tuomaan esille ihmisen ilman salaisuuksia. Ihminen vaikuttikin olevan useimmiten hänen taiteensa aiheena. Hänellä oli myös kyky nähdä eri materiaalien muotojen samankaltaisuus tyypillisiin asioihin. Yhdessä hänen taideteoksistaan hän oli kiinnittän savesta valamaansa kukkaan nauloja, jotka näyttivät ihan terälehdiltä.
Roomalainen teatteri

Picasson monumentti
Tutustuttuamme hieman Picassoon,lähdimme keskustaan kohti katedraalia, joka on renesanssi ja barokki tyylinen iso moskeija. Sen rakentaminen oli jäänyt kuitenkin hieman kesken, sillä esimerkiksi etelänpuoleista tornia ei ollut koskaan rakennettu valmiiksi. Tämän takia rakennus saikin lempinimen ”one armed lady” eli vapaasti suomennettuna ”yhden armeijan neito”. Välttääksemme kulttuuriähkyn, emme menneet katedraaliin ollenkaan sisälle vaan menimme shoppailemaan tunniksi. Jukka osti uudet kengät, kahdet shortsit ja t-paidan ja nolla kauluspaitaa. Sitten raahauduimme takaisin hotellille ja menin pitkään lämpimään kylpyyn, jossa nautin samalla muutaman Sol-oluen.
Picassa Malaga -museo oli kultturellinen elämys!

Edellisillan tapas-ravintola La plaza, suosittelen!

Kulttuuria ei saa kuitenkaan ahmia liikaa kerralla, kysykää vaikka uudelta kaveriltani!
Illemmalla menimme ruokailemaan el pimpi -ravintolaan, jota hotellin henkilökunta kehui erittäin maukkaaksi. Tilasimme viinit ja erilaisia friteerattuja mereneläviä. Annos oli herkullinen, mutta melko pieni. Join vielä kaksi jälkiruokaviiniä ja Jukka otti viinin lisäksi yhden viskin. Lähdettyämme El pimpistä, kävimme vielä oluella ja hakemassa nuudelipikaruokalasta kolme annosta alkupalaksi tarkoitettuja kevätrullia mukaan ja söimme ne puoliksi hotellilla oluen kera. Lopulta menimme aikaisin nukkumaan, sillä seuraavana päivänä meidän jatkamme matkaamme eteenpäin kohti Cadizia. Adios!
Hotellin vastaanottovirkailija suositteli meille ravintola El Pimpiä.

Ruuaksi otimme lajitelman erilaisia friteerattuja kaloja. Annos oli siis molemmille, pieni mutta mehevä!

1. ois ollu yks hyvä cyanide and happiness sarjis tähän liittyen mut en löytänunnanninnunna. ehkä ens kerral

2. http://www.jonnela.fi/parisee/all_right.jpg

ei se ollukaa sarjis vaan ihan tavallinen cuva