tiistai 8. toukokuuta 2012

Malaga, Espanja, päivä 2

Hyvää päivää arvon lukijat!

Kyllä on mukava herätä, kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, ulkona on lämmintä, Jukka kuorsaa kovaan ääneen ja ilmastointi puhaltaa niin, että tuntuu kuin olisikin matkustanut pohjoisnavalle. Kaikesta huolimatta heräsimme yllättävän pirteinä ja reippaina uuteen päivään. Kävimme syömässä aamiaista mukavassa kahvilassa, jonka henkilökunta ei luonnollisestikaan osannut englantia. Jollain konstilla saimme kuitenkin tilattua leipää, tuoremehua ja kahvia. Mehu oli todella hyvän makuista ja juodessa tuntui, kuinka hedelmälihan palaset tanssivat suussa ja viestittivät mehun tuoreudesta! Matkalla hotellille piipahdimme kaupassa. Jos ikinä reissaatte Espanjaan, niin kannattaa varautua siihen, että viini ja olut on ihan röyhkeän halpaa! Viinipullo maksoi keskimäärin 3 euroa ja olut 50 sentistä euroon tölkiltä. Edellisistä reissuista viisastuneena kävin vielä ostamassa viinipullon avaajan viereisestä sekatavaraliikkeestä hyvällä espanjan aksentilla ”Uno vino-pullon avaaja, por favor”.

Kahvila, jossa otimme sandwitch-leivät
Leipää, jonka välissä on sulatettua juustoa ja kinkkua

Paikallisen ruokakaupan viinitarjontaa. Tyypillinen pullo kustantaa noin 2-3 euroa!
Seuraavaksi suuntasimme rannalle. Malagassa on kaksi uimarantaa ja päätimme tällä kertaa valita lännenpuoleisen. Meillä on säiden suhteen todella hyvä onni, sillä viime viikolla oli kylmä ja satoi ja säätiedotuksen mukaan tällä hetkellä koko luoteis-Espanja on saderintaman alla. Malagassa kuitenkin aurinko hellii lomailijaa. Päätimme kävellä, vaikka matkaa oli useampi kilometri. Tarkoitus oli samalla vähän tutustua ympäristöön ja saimmekin aika hyvän kuvan Malagan ydinkeskustan alueesta. Malagassa on myös toimiva julkinen liikenne  eikä bussilippu maksa kuin 1,20€. Rannalla oli todella leppoista. Makasimme vain ja otimme aurinkoa samalla, kun aallot löivät tasaisin väliajoin rantaan tehden ääntä, jonka voisin luokitella maailman rentouttavammaksi. Vesi oli kuitenkin hyytävän kylmää, joten tyydyimme vain pulahtamaan vedessä.

Malagassa kaupungin sisällä on useita vihreitä puistoja.
Ranta, loma, rentoutuminen.. voiko parempaa toivoa?
Rantaleijona!

Varsinainen ydinkeskusta on vähän sekavan oloinen, mutta pääkatu Marqués de Larios erottui kiiltävän marmorilla päällystetyn kävelykadun ja useiden vaateliikkeiden ansiosta. Jukka löysi hienot Ray Banit ja minä shortsit. Kävimme syömässä lounasta keskustan ravintolassa. Meillä ei ollut mitään hajua, mitä tilasimme, mutta saimme viiniä, alkupalaksi katkaravuilla ja lihalla täytettyjä perunoita ja pääruuaksi paellaa. Paella on muuten hyvää ja täyttävää, täytyypäs joskus kotonakin kokeilla sen valmistamista.
Keskustan ravintola, jonka nimeä emme muista.
Pääruuaksi herkullista paellaa, nam nam!

Illalla otimme taksin uuden ystävämme Paulin luo. Hänen residenssissä oli todella hieno. Helsingissä joutuisi vastaavasta pulittamaan varmasti yli tuplahinnan! Joimme Paulin kanssa oluet, viinit ja shotit, minkä jälkeen suuntasimme nauttimaan tapas-illallista. Illallinen oli suorastaan elämys! Suosittelen ehdottomasti kaikkia ihmisiä maailmassa jossain vaiheessa kokeilemaan tapasta, joka koostuu siis suuresta määrästä erilaisia ”pikkuruokia”. Itse tilasin esimerkiksi possun ribsejä, vuohenjuustoa, minikanahampparin, ilmakuivattua kinkkua hedelmien kera sekä makkaraa. Tapaksen hyvä puoli on se, että vaikka kokki epäonnistuisi yhden ruuan kanssa, ei koko ateria ole pilalla. Nyt kokki ei epäonnistunut missään, vaan ruoka oli kaikin puolin erittäin maittavaa. Illallisen kruunasi vielä todella makea espanjalainen jälkiruokaviini. Ensimmäisestä päivästä jäi huippufiilikset!